Upptäckten av Jussi Björlings Köpenhamnkonsert

Som sällskapets medlemmar numera vet, är en ny CD, sponsrad av det amerikanska Jussi Björlingsällskapet, på väg att lanseras de närmaste veckorna[1]. Den innehåller en nyligen upptäckt offentlig konsert i Köpenhamn den 15 oktober 1959, mindre än ett år innan Björling avled av förvärrade hjärtproblem. Jag upptäckte bandet, som jag äger, och i samarbete med medlemmar från sällskapet och experten på restaurering av ljudinspelningar, Seth B. Winner, genomförde vi projektet, som kommer att ges ut av JSP Records in London.

På flera sätt var det en slump att den här storartade konserten upptäcktes. Oavsett vilka hälsoproblem som vid den här tiden besvärade Björling avslöjade bandet, att han var i perfekt form vid det här tillfället, där han beledsagades av en följsam och musikalisk ackompanjatör, Bertil Bokstedt. Dessutom var konserten upptagen med mycket bra ljud genom användningen av en utmärkt inspelningsutrustning, som kort dessförinnan hade installerats i konsertsalen. Denna sal var det då nyligen färdigställda Falkoner Centret, som byggdes 1958 – 59 (”Modern dansk” stil kunde man kalla den idag), och som det här bandet och andra från samma källa väl visar, hade salen med sina träpaneler beundransvärda akustiska egenskaper, som verkar ha varit speciellt lyckade för klassiska sångarröster.

Senare fick jag reda på ett ännu mer slumpartat förhållande av Harald Henrysson, som skrev en utomordentlig och djupgående artikel till CD-häftet om Björlings karriär i Danmark: det här bandet är faktiskt den enda kända existerande inspelningen av Björlings rätt omfattande konsert- och operaverksamhet i detta land, där han sjöng mer ofta under sin livstid än i något annat land bortsett från Sverige och USA.

Det enda man kan kalla negativt är att den store tenoren uppenbarligen tog det lugnt, om än mycket framgångsrikt, med resultatet att i jämförelse med andra solokonserter, som finns kvar från tidigare år, så är den här något kort. Bokstedt uppger i sitt bidrag till Jussi Björling: En Minnesbok (citerat av Harald i hans artikel), att Björling vid den här konserten lämnade podiet efter varje nummer, vilket antagligen var för att kunna minska konserttempot. Till detta kom att flera noter oavsiktligt hade blivit kvar hemma på pianot i Stockholm, något som irriterade Björling när han först blev medveten om det här problemet under programmets gång. Men ur vår synpunkt, som lyssnare idag, hör vi bara Björling i bästa form både som ojämförlig sångare och mästerlig musikalisk uttolkare, och det är inget tvivel om att publiken i Köpenhamn 1959 fick en hel del mer för sina pengar är de hade betalat för. Lyckliga de! Och nu, femtiosju år senare – lyckliga vi!

Jag förvärvade ganska nyligen det här bandet som en del av ett inköp av flera historiskt viktiga band från Köpenhamn. Jag är själv samlare av liveinspelningar och ljudingenjör, och jag köpte banden med tanken att restaurera och ge ut dem själv. I det här fallet hade jag emellertid turen att få Seth Winner att restaurera bandet, som i likhet med alla gamla band hade en rad problem att lösa, och jag beundrar hans arbete mycket och uppskattar den goda relation med sällskapet han har, som grundar sig på det storartade arbete han utfört åt det tidigare.

Vi hade också turen att Björlingexperten Stephen Hastings deltog med en insiktsfull analys av öpenhamnskonserten till skivhäftet, detta förutom Harald Henryssons medverkan, en veritabel vandrande encyklopedi vad Björling beträffar, därtill en utomordentlig forskare och nitisk skribent. Framtida ägare av den här skivan och jag själv står i högsta grad i tacksamhetsskuld till all dessa herrar och till Dan Shea, Mark Elyn, Sue Flaster, Terry Williams, Walter Rudolph och alla de övriga ledamöterna och medlemmarna i sällskapet för deras ovärderliga hjälp med att åstadkomma den här intressanta högkvalitativa utgåvan.

För att återgå till hur jag fick tag på det här sällsynta bandet, så hade jag restaurerat ett album med tre CD, som mottogs väl och heter ”Judy Garland: Swan Songs, First Flights”, som kom ut i januari 2015. De här skivorna innehöll för första gången de restaurerade versionerna av ett antal konserter från Garlands sista år (1968 – 69) tillsammans med de första restaurerade utgåvorna av en samling mycket tidiga inspelningar från hennes ungdom (hon hade framträtt på scenen i vaudeviller sedan hon var 2½ år - mer än ett årtionde innan hon blev filmskådespelerska). Huvudnumret på det här albumet var ett framträdande den 25 mars 1969 av Garland på Falkoner Centret i Köpenhamn, sänt av Danmarks Radio [numera DR], som var källan till en tekniskt ovanligt god inspelning. Vi kunde visa upp Garland i denna hennes sista konsertframträdande med bra ljud och därmed bevisa bortom varje tvivel, att hennes förmåga att uppträda var intakt vid denna sena tidpunkt i hennes liv och karriär. Tragiskt nog skulle hon vara död knappt tre månader senare, kort efter hennes 47-årsdag, genom att av misstag ha fått i sig en överdos sömntabletter.

Några månader efter det att detta kritikerrosade album hade kommit ut, kontaktades jag på oförhappandes av en man i Danmark, som berättade att han hittat mig p.g.a. Garlandalbumet. Han sa att av en man, som hade skött konsertsalen i Falkoner Centret under en rad år, hade han fått tag i en stor samling liveinspelningar på band. Banden spände över omkring 25 år av framträdanden av alla de slag i konsertsalen, och under alla de här åren hade de förvarats, mycket få av dem hade ens blivit spelade än mindre publicerade. Som den samlare jag är insåg jag genast betydelsen av många av de här banden, som innehöll liveframträdanden av pop- och operasångare, pianister, folkmusikanter, symfoniorkestrar på turné, rockband, jazzmusiker, balettensembler, gästande operaensembler och alla sorters blandningar. Namnet ”Jussi Björling” framskymtade tydligt bland det handfull namn, som genast hoppade ut mot mig från dataskärmen.

Jag köpte en handfull band ur detta fynd och har därefter köpt en hel del fler, som under ett antal kommande år torde utgöra basen för spännande utgåvor av tidigare ohörda livekonserter. Namnen utgör en överväldigande lista med namn som Maria Callas, Birgit Nilsson, Joan Sutherland, Boris Christoff, Marian Anderson, Wilhelm Kempff, Witold Malcuszynski, Igor Ojstrach, Charles Münch, Rudolf Kempe, Benny Goodman, Oscar Peterson, Ella Fitzgerald, Mahalia Jackson och många fler. Jag är begeistrad och känner mig mycket privilegierad att med utgångspunkt från de här banden ha kommande projekt att arbeta med liksom ett antal tidigare planerade projekt, som baserar sig på mina andra aktiviteter, som inte minst innebär restaurering av liveinspelningar av den sensationelle violinisten Henri Temianka.

När det gäller den första utgåvan ur köpenhamnsfyndet är det främsta från den platsen denna storartade konsert med Jussi Björling från 1959. Jag kan bara citera den danska kritiken av den här konserten: ”Det är alltid en uppenbarelse att möta fullkomlighet i denna värld, vare sig det är ett klassiskt mästerverk eller Jussi Björlings sångkonst …”. Tidens gång har inte ändrat den saken det minsta.

John H. Haley

Harmony Restorations, LLC

 



[1] Detta skrivet i februari 2016

 

Jussi Björlingsällskapet

Stiftat den 7 januari 1989 har till uppgift att främja intresset för och kunskapen om Jussi Björling, hans sångkonst, liv och karriär.

Mer om Sällskapet


Bli medlem i Sällskapet

HÄR kan du snabbt bli medlem i Jussi Björlingsällskapet. Du får vår tidning, nyhetsbrev och inbjudan till evenemang och sammankomster. Årsavgiften är 250 kr om du väljer att få våra nyhetsbrev med e-post.

 

Mer om medlemskapet


Välkomna till de amerikanska och brittiska Jussi Björling-sällskapen

 

Klicka på resp. flagga.

 

 


Styrelsens Jussifavoriter

Stefan Olmårs presenterar sin favoritinspelning

Här kan du läsa om och lyssna på favoriten.


Jussi Björlingmuseet

Jussi Björling Museet

Jussi Björlingmuseet
hälsar dig välkommen!

Borlänge är Jussi Björlings hemort. Här finns sångarens eget museum, det enda Björlingmuseet i världen. " Av alla sångarmuseer, är detta det bästa", enligt John Steane, känd brittisk musikkritiker.

 

Öppettider
Vintersäsong september–maj helgfri tisdag–fredag 12-17

Juni-augusti: 

Måndag-fredag 11-18, 

Lördag 10-14, Söndag 12-17

Stängt Nationaldagen 6 juni, Midsommarafton och Midsommardagen

Länk till Jussi Björlingmuseet


Jussitips

Köp Jacobs Forsells unika bok om Jussi!

Jacob Forsell är sonson till den legendariske operachefen John Forsell, Jussi Björlings ”upptäckare” och var anställd på Expressen 1964-1990 och är en av sin generations mest tongivande fotografer.

Specialerbjudande på boken (266 sidor) från Jussi Björlingmuseet i Borlänge. 

Pris 100 kr plus porto! (Ordinarie pris 348 kr)

Länk till museet

Se uppslag ur boken!